Jardarův rozbor barev
Optimalizováno pro rozlišení min. 1024x768, verze 1.0 (pro novější verze kontrolujte na
http://textovky.webpark.cz sekci vývoj).
Dále uvedený text je můj subjektivní názor, nemusíte se s ním ztotožnit.
Několik rad k používání barevných fontů ve FGBE
Je potřeba si uvědomit, že na černém pozadí ve FGBE nemusí být všechny barvy dobře čitelné a hráč musí příliš namáhat zrak, aby text přečetl. Jiné barvy naopak jsou příliš jasné a vytvářejí velký kontrast oproti černému pozadí, bolí pak z toho oči.
Čitelnost barevných textů
Nejlepší je si to vyzkoušet přímo v reálu. Napište si několik textů do hry normálním a tučným fontem v různých barevných odstínech, které chcete použít. Spusťte hru na normálním CRT monitoru s teplotním nastavením barev 6500 a pak vyzkoušejte, jak to vypadá na monitoru s teplotou barev 9300. Dále si zobrazte hru na LCD monitoru, zjistíte že některé barevné texty jsou hůře čitelné.
Samozřejmě závisí také na tom, jak je daný monitor nastavený a kde je umístěný. Na čitelnost málo kontrastních barev mají velký vliv i zhoršené světelné podmínky v místnosti, kde je monitor (denní světlo, odrazy slunce apod).
Tučné fonty zlepšují čitelnost některých textů tmavších barev (např. red, gray, blue). Ale nastává úskalí u světlých barevných odstínů (např. yellow, lime, aqua). Od několikařádkového textu s tučným světlým fontem začnou brzy bolet oči.
Tučný font doporučuju používat pouze na nadpisy, krátké věty pro zdůraznění apod. Není moc vhodné psát tučně několikařádkové odstavce.
Základní barvy FGBE na černém pozadí
Barva |
Čitelnost/svítivost normálního fontu |
Čitelnost/svítivost tučného fontu |
Ukázka |
white |
bez potíží |
trochu svítí |
text text |
blue |
nečitelný |
špatně čitelný |
text text |
aqua |
bez potíží |
příliš svítí |
text text |
silver |
bez potíží* |
bez potíží* |
text text |
gray |
špatně čitelný za horších světelných podmínek |
bez potíží |
text text |
green |
špatně čitelný za horších světelných podmínek |
bez potíží |
text text |
olive |
špatně čitelný za horších světelných podmínek |
bez potíží |
text text |
lime |
bez potíží |
trochu svítí, pokud není textu moc (dva tři řádky), nevadí |
text text |
red |
špatně čitelný za horších světelných podmínek |
bez potíží |
text text |
yellow |
bez potíží |
příliš svítí |
text text |
black |
bez komentáře :-) |
bez komentáře :-) |
text text |
maroon |
nečitelný |
špatně čitelný |
text text |
fuchsia |
bez potíží |
nepoužívám neověřeno |
text text |
purple |
nečitelný |
špatně čitelný |
text text |
teal |
špatně čitelný za horších světelných podmínek |
bez potíží |
text text |
* na LCD monitoru se blíží spíše šedé
Zesvětlení či ztmavení barev
Je možné si nadefinovat vlastní barvy nebo upravit stávající. Nejprve je potřeba převést barvu do šestnáctkové soustavy.
Lze to udělat třeba v PsPadu pomocí nástroje zobrazit barvu a přímo v něm si barvu zkusit upravit.
Já používám tyto barevné úpravy:
Barva |
Šestnáctkový zápis |
Upravená barva |
Zápis barvy ve formátu FGBE |
Porovnání (původní upravená) |
silver |
#C0C0C0 |
#D0D0D0 |
*00D0D0D0 |
|
gray |
#808080 |
#A0A0A0 |
*00A0A0A0 |
|
maroon |
#800000 |
#D00000 |
*000000D0 |
|
green |
#008000 |
#009000 |
*00009000 |
|
teal |
#008080 |
#009090 |
*00909000 |
|
Pro snazší používání upravených barev si je můžete vložit do šablony PsPadu (pozor při aktualizaci šablony) nebo si barvy zapsat jako konstanty. Návod k vložení do šablony je v dokumentaci k FGBE.