Jardarův rozbor barev

Optimalizováno pro rozlišení min. 1024x768, verze 1.0 (pro novější verze kontrolujte na http://textovky.webpark.cz sekci vývoj).
Dále uvedený text je můj subjektivní názor, nemusíte se s ním ztotožnit.

Několik rad k používání barevných fontů ve FGBE

Je potřeba si uvědomit, že na černém pozadí ve FGBE nemusí být všechny barvy dobře čitelné a hráč musí příliš namáhat zrak, aby text přečetl. Jiné barvy naopak jsou příliš jasné a vytvářejí velký kontrast oproti černému pozadí, bolí pak z toho oči.

Čitelnost barevných textů

Nejlepší je si to vyzkoušet přímo v reálu. Napište si několik textů do hry normálním a tučným fontem v různých barevných odstínech, které chcete použít. Spusťte hru na normálním CRT monitoru s teplotním nastavením barev 6500 a pak vyzkoušejte, jak to vypadá na monitoru s teplotou barev 9300. Dále si zobrazte hru na LCD monitoru, zjistíte že některé barevné texty jsou hůře čitelné.
Samozřejmě závisí také na tom, jak je daný monitor nastavený a kde je umístěný. Na čitelnost málo kontrastních barev mají velký vliv i zhoršené světelné podmínky v místnosti, kde je monitor (denní světlo, odrazy slunce apod).

Tučné fonty zlepšují čitelnost některých textů tmavších barev (např. red, gray, blue). Ale nastává úskalí u světlých barevných odstínů (např. yellow, lime, aqua). Od několikařádkového textu s tučným světlým fontem začnou brzy bolet oči.
Tučný font doporučuju používat pouze na nadpisy, krátké věty pro zdůraznění apod. Není moc vhodné psát tučně několikařádkové odstavce.

Základní barvy FGBE na černém pozadí

Barva Čitelnost/svítivost normálního fontu Čitelnost/svítivost tučného fontu Ukázka
white bez potíží trochu svítí text   text
blue nečitelný špatně čitelný text   text
aqua bez potíží příliš svítí text   text
silver bez potíží* bez potíží* text   text
gray špatně čitelný za horších světelných podmínek bez potíží text   text
green špatně čitelný za horších světelných podmínek bez potíží text   text
olive špatně čitelný za horších světelných podmínek bez potíží text   text
lime bez potíží trochu svítí, pokud není textu moc (dva tři řádky), nevadí text   text
red špatně čitelný za horších světelných podmínek bez potíží text   text
yellow bez potíží příliš svítí text   text
black bez komentáře :-) bez komentáře :-) text   text
maroon nečitelný špatně čitelný text   text
fuchsia bez potíží nepoužívám neověřeno text   text
purple nečitelný špatně čitelný text   text
teal špatně čitelný za horších světelných podmínek bez potíží text   text
* na LCD monitoru se blíží spíše šedé

Zesvětlení či ztmavení barev

Je možné si nadefinovat vlastní barvy nebo upravit stávající. Nejprve je potřeba převést barvu do šestnáctkové soustavy.
Lze to udělat třeba v PsPadu pomocí nástroje zobrazit barvu a přímo v něm si barvu zkusit upravit.

Já používám tyto barevné úpravy:
Barva Šestnáctkový zápis Upravená barva Zápis barvy ve formátu FGBE Porovnání (původní upravená)
silver #C0C0C0 #D0D0D0 *00D0D0D0              
gray #808080 #A0A0A0 *00A0A0A0              
maroon #800000 #D00000 *000000D0              
green #008000 #009000 *00009000              
teal #008080 #009090 *00909000              

Pro snazší používání upravených barev si je můžete vložit do šablony PsPadu (pozor při aktualizaci šablony) nebo si barvy zapsat jako konstanty. Návod k vložení do šablony je v dokumentaci k FGBE.